Læsesagen

Hvad er læsesagen?

Læsesagen er et udtryk, der opstod i forbindelse med medlemsundersøgelsen, ”Forandringens vinde”, i Læsekonsulenternes Landsforening i 2013.

Udtrykket læsesagen knytter sig til kommunale læsekonsulenters faglige arbejde for at sikre, at alle børn bliver så dygtige som muligt omkring sprog og skriftsprog (læsning, skrivning og stavning).

Læsesagen er det faglige kernepunkt for læsekonsulenter. Læsekonsulenten er en særlig vidensperson, der medvirker til at skabe sammenhæng mellem forskning og pædagogisk praksis i arbejdet med sprog og skriftsprog i kommunen.

Læsekonsulenten holder sig ajour med ny viden om børns sprog- og skriftsprogsudvikling og sætter sin viden i spil i alle tænkelige sammenhænge.

Læsekonsulenten har f.eks. øje for indsatser, der skal udvikle børns forudsætninger for læsning. Læsekonsulenten fokuserer også på iværksættelse af den mest effektive begynderlæseundervisning og videreudvikling af elevernes sproglige og skriftsproglige kompetencer gennem hele skoleforløbet.

Hvordan arbejder en læsekonsulent med læsesagen i praksis?

En læsekonsulent arbejder på flere niveauer og medvirker til at skabe sammenhæng. Læsekonsulenten er kommunens ressourceperson om læsesagen, og konsulenten arbejder med at udvikle arbejdet med sprog og skriftsprog ved at rådgive og vejlede politikere, forvaltning, skoleledere, læsevejledere, pædagogisk personale samt børn og forældre.

Læsekonsulenten er involveret i kommunens overordnede strategiske indsats omkring sprog og skriftsprog. I de fleste tilfælde faciliterer læsekonsulenten kommunale netværk for skolernes læsevejledere.

Læsekonsulenten giver skolerne sparring på deres sprog- og læseindsatser. Vejledningen kan rette sig mod skolens ledelse, de professionelle eller enkelte elever og deres forældre.

Arbejder læsekonsulenten kun med skoler?

Mange læsekonsulenter arbejder også med tidlig literacy (sprog, læsning og skrivning) i dagtilbud, så børnene får de bedste betingelser for at udviklet deres sprog og forudsætninger for læsning, inden de kommer i skole.

Hvad så med de børn, der har svært ved at læse?

Læsekonsulenten har også øje for elever i læsevanskeligheder. Læsekonsulenten arbejder strategisk for at sikre læseudfordrede elever de bedste betingelser i kommunen. Læsekonsulenten kan også bistå skolerne med at afdække ordblindhed og vejlede om særlige tiltag for ordblinde elever

Hvem samarbejder læsekonsulenterne med om læsesagen:

Læsekonsulenterne indgår i samarbejde med mange forskellige aktører rundt om i kommunerne. På nationalt plan deltager Læsekonsulenternes Landsforening i forskellige følgegrupper og interessegrupper omkring forskning og udviklingsarbejder målrettet læsning og ordblindhed. Læsekonsulenterne indgår fortløbende i samarbejde med Nationalt Videnscenter for Læsning, NOTA og Ordblindenetværket.

Andre der arbejder med læsesagen:

Literacy:

www.videnomlaesning.dk