Samrådet

Læsekonsulenternes Landsforening er medlem af Samrådet under DLF. Samrådet for de specialpædagogiske foreninger er et samarbejdsorgan, der skal styrke og koordinere samarbejdet mellem de faglige foreninger, der har samarbejdsaftale med Danmarks Lærerforening, og hvis primære arbejdsområde ligger inden for det specialpædagogiske område.

Som medlemmer kan kun optages foreninger, der har gruppe 1 eller gruppe 2 samarbejdsaftale med Danmarks Lærerforening. Nye medlemmer kan kun optages, såfremt, der blandt de nuværende medlemmer kan opnås enighed herom.

Samrådet kan ikke udtale sig på medlemsforeningers vegne, med mindre et enigt Samråd kan stå bag.

Samrådet kan ikke tage beslutninger, der begrænser de enkelte medlemsforeningers suverænitet med mindre, disse er ratificeret i de enkelte medlemsforeningers parlamentariske system.

Samrådet består af max. 2 repræsentanter fra hver medlemsforening. Hvis Samrådet har opstillet og fået valgt et Hovedstyrelsesmedlem, har denne fast plads i Samrådet.

Samrådet består af LL (Læsekonsulenternes Landsforening), PPF (Pædagogisk Psykologers Forening), DSF (Danmarks Specialpædagogiske Forening) og Logopædisk Forum.

Formål

Samrådet følger og drøfter den fagpolitiske og pædagogiske udvikling på det specialpædagogiske område, og tager initiativer og søger at påvirke udviklingen. Dette kan bl.a. ske gennem fælles opstilling af kandidat til Danmarks Lærerforenings Hovedstyrelse samt gennem samordning eller fremsendelse af fælles henvendelser til Danmarks Lærerforening.

Samrådet følger den valgte kandidats arbejde og virke som sparringspartner for dennes arbejde i Hovedstyrelsen med henblik på at skabe dialog med DLF om folkeskolens udvikling på det specialpædagogiske område.

Samrådet følger den specialpædagogiske udvikling gennem indsamling af data, udveksling af ideer og erfaringer og tager fælles initiativer på området.

Samrådet følger udviklingen indenfor den specialpædagogiske uddannelse og efteruddannelse gennem indsamling af data, udveksling af ideer og erfaringer og tager fælles initiativer på området.

Samrådets ledelse

På første møde efter sommerferien vælges hvert år et forretningsudvalg på 3 personer. Hvis SAMRÅDET har fået valgt et hovedstyrelsesmedlem, er denne en af de tre.

Forretningsudvalget vælger en sekretær. Sekretæren er Samrådets postadresse.

Det er forretningsudvalgets opgave, at

·      Foranledige fælles beslutninger udført

·      Udarbejde og udsende dagsorden til møderne

·      Udarbejde og udsende referat af møderne til deltagerne

·      Holde medlemmerne orienteret om løbende eller nye sager, der bør drøftes i SAMRÅDET

·      Indkalde medlemmerne til ekstraordinære møder, hvis dette skønnes nødvendigt.

Arbejdsform

Samrådet holder møde 2-3 gange om året. Med mindre andet er aftalt finder møderne sted i DLF’s mødelokaler i København.

På hvert møde vælges en mødeleder, der drager omsorg for, at dagsordenens punkter bliver drøftet inden for den fastlagte tidsramme for mødet.

·      Faste punkter på mødernes dagsorden er:

·      Valg af mødeleder

·      Godkendelse af referat fra sidste møde

·      Meddelelser

·      Rapport fra Samrådets arbejdsgrupper

·      Eventuelt

·      Fastsættelse af dato for nyt møde

Såfremt der mangler repræsentation fra en medlemsforening, kan der ikke tages fælles beslutninger på alle foreningernes vegne medmindre, der inden mødet er indhentet eller umiddelbart efter bliver indhentet accept af beslutningsforslaget fra den fraværende forening.

Samrådet kan tage initiativ til nedsættelse af arbejdsgrupper, der beskæftiger sig med særlige spørgsmål, initiativer og projekter inden for det specialpædagogiske område på nationalt og internationalt plan. I forbindelse med dette, skal der udfærdiges et kommissorium, en tidsplan og et budget for arbejdsgruppens arbejde, som skal godkendes af Samrådet.